Thursday, November 21, 2013

Stay Positive!

sebenarnya bukan senang nk sentiasa positive. dah nama kata manusia kan. negative je sentiasa.

jujur, ini kisah negative aku. please dont judge me.
sebab aku cuba utk stay positive. and this is me being positive.


dan ini cerita 4hari lepas. cerita basi. tp aku mahu share.

famili laki aku sedang bergolak. jadi laki aku nk balik kg nek bas. 

aku tanya, "napa tak balik ngn N (N adalah adik laki aku)?"

dan jawapannya "N tak bole naik bas, sbb dia pregnant."

fyi, dia baru je kawen september lepas.
owh, dan dia jugak sbaner ada PCOS. kata familinya la. tah, aku tak pernah amik port. isu2 sensitif, aku lebey rela tuan badan yg cerita, bukan aku yg sibuk2 amik tau.

pregnant?
ok sentap.
baru 3bulan kawen.
wohooooo!

ttibe, aura jeles aku membuak2. 

setan terus berbisik kat aku "lepas ni makin hebat la derang cop ko yg problem nk pregnant aritu. sbb anak2 pompuan die sume subur"

jahat kan setan.
setan mmg sentiasa jahat. tp manusia ada akal, utk fikir buat jahat ke buat baik kan?

mmg, jujur, aku jeles, sentap dan segala mak nenek. wallawei senang gile ko nk dapat anak.

tp, aku diam. diam dan diam.

setengah jam kemudian, aku terfikir... 

lantakkan dia sudah. tak payah sakit2 hati nk pk.

dan sebenarnya, lantakkan dia sudah. tak payah sakit2 hati nk pk. adalah aku being positive. terima qada qadar. rezeki mereka cepat. rezeki aku nk dapat hamza lambat. itu tertulis utk kami. terima. positive.

and it works! takda lagik rasa sentap. takda lagik rasa jeles. terus jadik tak berperasaan.

oh ya, aku mmg org kurang berperasaan. but then, it is me being positive.

apa aku cuba sampaikan ialah, ye, aku tau, TTC adalah masa perasaan kita sgt2 sensitive. aku mengaku tu. in fact aku yg dah ada anak ni pun sedikit terkesan bila org lain senang2 je dapat anak. tp, di sebalik all those negativity, cuba utk positive.

being positive do helps. 
it helps easing your mood. 
it helps taking some burden off your shoulder.
and it helps you live your live more passionately.

for only He knows what best for us.

mungkin sekarang ko rasa down sbb takde anak. tp ko tak perasan yg sbaner tuhan bagi ko mende lain lebey. so sabar. be positive. 

lagikpun, by being positive, ko akan rasa semua menda mudah.

dan, ada hikmah sebalik kejadian. ada hikmah di sebalik aku diam, pendam dan akhirnya lantakkan dia sudah. tak payah sakit2 hati nk pk.

sebab.. Allah SWT ada perancangannya sendiri.

tapi tu cerita lain. entry lain aku cite.

jadi, kalo kowang dah down, sebab org lain pregnant (mcm aku awal2 tu), stay positive. divert kan fikiran anda ke tempat lain. lantak kan je mereka semua. anggap je mereka tak wujud. atau anggap je mereka cuma semut2 kecil dalam kehidupan anda. stop thinking bout them.

it helps.
well, it did helped me staying positive.

insyallah. 
masa kita akan tiba.

as for time being...






2 comments:

  1. bagus..sbenanye aku sendrik pun sampai skang rase bende yg same. agaknye itu dah habit mentaliti kite sejak dulu kot kan? sbb kite dah terbiasa terasa. bile dah dpt anak pun masih terasa. kazen aku few months kawin then pregnant, die cam komen2 kat gamba fahim (at twitter) die kate Ee taksabanye nak mcm ni nak mcm tu.. Aku dah dpt agak die komen gitu maybe sbb dah preggy. Aku tatau apesal aku sentap. HAHAHA. aku cam sound die balik Ek ele saba2 la..baru jek kawin. lek2 la. ke dah ade? And die ngaku dah ade. Aku sentap lagi. Ko tau ape aku nak balas, Ceh takbest, skejap je dpt enjoy marriage. HAHAHAHAA jahat sial aku pastu aku cam xjadi la nak reply gitu, Astaghfirullah, patutnye aku ckp Alhamdulillah die tak dpt dugaan mcm aku. HAHAA..tibe2 aku rase jaki dgn org yg takyah bersusah payah utk pgnant. Ape2 pun semua tu Allah tentukan. Aku ni siapa kan :P cuma habit tu dah biase kite amalkan dulu. Astu pandang Fahim, aku rase bodoh sgt pegi kate gitu kat kazen aku :P hahaha..walaupun die agak riak2 sket bile blk kampung smua, tapi biarlah. Aku pun dah ade anak, so be it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannnn. aku rasa sbb kite dah terbiasa.

      takpe, kite cube positive pelan2. 30min kemudian baru nk rasa positive pun takpe, asalkan positive.

      heheheh

      Delete