Wednesday, November 19, 2014

FAQ: AmeerHamza Speech Therapy

Q: anak kau sakit apa sebenarnya?
A: tak sakit. sihat. cuma speech delay.

Q: Umur berapa?
A: 2thn 7 bulan

Q: la. kecik lagik nnti besar die becakap la. pastu tak berhenti. baru ko tahu.
A: alhamdulillah die bercakap tak berhenti. petah. setiap hari dari dalam perut lagik mmg doakan die petah & fasih berkata2.

Q: mana tahu die speech delay?
A: (dlm hati 'sbb aku mak dia!), erm, mother instinct. sbb vocab dia masih sikit. hanya bole ckp ma, da, nak, dah, jom, bye

Q: eh banyak la tu
A: ikutkan umur 2thn ++ dah bole cakap 2patah perkataan, macam 'nak makan' atau 'nak minum'

Q: tp aku tgk anak ko ok je sihat, main bagai.
A: alhamdulillah. die mmg tak sakit. cuma speech delay.

Q: anak sipolan sipolan sipolan dlu pun lambat cakap, tp bila dah bercakap tak berhenti2. nnti lama2 dia bercakap la tu. nk risau napa?
A: (again, sebab aku mak dia, sebb tu aku risau!) errr... *malas nk sambung*

Q: sapa kata die speech delay?
A: aku pegi 3speech therapist. 1 private. berbayar. 1jam rm200. die diagnose perkembangan tahap 1:6years. pastu bawak pegi IIUM Speech & Hearing Clinic. diagnose lebey kurang jugak. sbb jauh, refer ke UKM. pun kata speech delay. ciri autism kurang, tp masih bawah pemerhatian. (3speech therapist. nampak tak aku risau pasal anak aku? nampak tak? nampak takkk!)

Q: apa yg die ajar sbaner? die ajar bercakap?
A: die ajar mcmmana kita nk ajar anak kita bercakap. aisehhhh.

Q: kenapa sibuk2 hantar terapi? nk sgt anak austis ke?
A: (sbb aku sayang anak aku sbb tu aku sanggup anta terapi). sbb early intervention tu kan penting. kalo die bukan autis, alhamdillah. kalo ye, kite dah bersedia. aku tetap sayang dia. jgn terlalu dalam denial mood bole? bukak mata tu.

ok, nnti ade masa aku tambah. stakat ni inilah soalan2 yg selalu org tanya kat aku.

4 comments:

  1. Hi, saya hadapi masalah yg sama..my boy born Sept 12, boleh tak nak tau contact kat ukm tu?

    ReplyDelete
  2. Hi, saya hadapi masalah yg sama..my boy born Sept 12, boleh tak nak tau contact kat ukm tu?

    ReplyDelete
  3. Yg sejam 200 tu kat chatterkidz ke sis

    ReplyDelete
  4. Yg sejam 200 tu kat chatterkidz ke sis

    ReplyDelete