Monday, November 24, 2014

Gadget

imbas kembali.

ameerhamza kecik2 dlu mcm2 gadget kami sediakan mcm contoh, bumbo seat, walker, harnest-kasik-die-jalan-sendrik-sumpah-aku-lupa-apa-nama-dia, tablet etc etc. yela,  anak 1st kan, lama lak tu nunggu. so segala mak nenek org kata bagus, semua la nk belikan.

but little we know that by introducing those kind of thing, sebenarnya kita membantutkan perkembangan anak2 kita. contoh bumbo seat. konon nk kasik die duduk, walhal belum masanya utk die duduk lagik tp kita paksa gak die duduk. walker, belum masanya utk die bjln lagik tp kita paksa gak sbb nk senang kita wat keje. sebab nk kita senang. utk ibubapa senang. bukan utk anak2.

bila kita paksa die cenggitu, kita membantutkan proses semulajadi utk die belajar semuanya. makanya bila proses tu terbantut, perkembangan akan lambat. aku mengaku aku salah sbb interupt perkembangan hamza. maafkan mummy hamza.

jadi, utk aqeelharraz, no bumbo seat, no walker, no whatever. explore sndrik ye sayang.

ini pengalaman aku. siapa yg bagi anak2 pakai semua tu tp anak2 takde delay, semua cepat. alhamdulillah. segala puji bg Allah. tp sila jgn bash aku.

2 comments:

  1. Jemput dtg ke fb saya: UPT OPK
    Produk OPK dan UPT untuk membantu mereka yg sedang TTC
    dapatkan dengan harga yang murah daripada pasaran
    Juga pakej2 promosi dgn harga terbaik
    Whatsapp: 0129001038(Pn.Nor)

    ReplyDelete



  2. شركة تاج لتسليك المجاري بالقطيف 0551844053 ومكافحة الحشرات وخدمات التنظيف الشاملة من تنظيف للمنازل والفلل والشقق شركة تسليك مجارى بالقطيف
    وخدمات تنظيف المجالس والسجاد والموكيت والكنب بالقطيف وتقديم افضل الخدمات المنزلية شركة تسليك مجاري بالقطيفالشاملة ومكافحة النمل الابيض ورش الدفان
    وكافة خدمات الصيانة والمقاولات من سباكة وكهرباء وغيرها من الخدمات المنزلية بالقطيف . شركات تسليك مجارى بالقطيف
    شركة مكافحة حشرات بالقطيف
    شركة تنظيف منازل بالجبيل

    ReplyDelete