Sunday, April 18, 2010

BOOK REVIEW: Tunas by Hlovate



Judul: [tunas]
Penulis: Hlovate
Harga: RM21.00
Synopsis Belakang Buku:
“Akak nak bunga apa? Sebut aje.” Lee pula yang menyambung. “Bunga ros? Bunga matahari? Bunga carnation? Bunga lili? Bunga raya?” Dia membilang dengan jari tangan. “Bunga bakawali? Bunga teratai? Bunga orkid? Bunga plastik? Bunga lawang? Bunga cengkih?” 
Budak bertujuh itu memandang Addin tak berkelip.
“Tulip ada?”
“Kenapa mesti akak mintak the only flower yang kita orang tak ada?”
A-Cid berpaling ke belakang.
“Benz, one red rose, full-bloom, with baby's breath in a bouquet, please. Wrap with white organza." Dia memetik jari. “Pink ribbon.”
Benz memandang A-Cid dengan muka yang tak boleh dibaca. “The I-Love-You ensemble?” Keningnya terangkat sebelah.
Addin jatuh rahang bawah. The-what???
“A-Cid! Akak memang tak main la benda-benda macam tu....”
I’m Panah ArjunaI spread the love.” Selamba dia menuturkan dengan muka toya.
*****

I kate:
honestly bagi aku, tunas biasa-biasa saje. tidak meninggalkan impact yang seperti aA+bB. mungkin sebab cerita budak sekolah. mungkin sebab da terlalu lama aku meninggalkan alam persekolahan (tak sampai lagik 10thn ok). nothing much. cerita pasal budak2 kaya di alam persekolahan. yang memandang darjat. well ye, akui mmg ada. cerita sekolah persendirian, yang tidak menekankan isu-isu agama. typical story. cerita bagaimana bdak2 menangani stress utk spm. bagaimana mereka terpaksa berjuang utk study dalam masa yang sama bergiat aktif dalam aktiviti co-cu. typical. typical. biasa saja.

scene yang aku rasa menarik:
  1. addin ditangkap basah dgn kucai. bagi aku, kalo hlovate mainkan lagik perasaaan pembaca dgn menambah suspen tentang hubungan sebenar mereka, itu lebih menjadikan novel ni menarik. sebab part itu mmg menarik, cumanya terlalu singkat. tak menaikan 100% keghairahan menyelak muka seterusnya mengetahui ape hubungan mereka sebenarnya.

scene biasa-biasa saje:
  1. malam selama bersama? (aiseh aku lupe). tak menarik pun walaupun time tu la addin bergandingan dgn benz.
  2. addin rosakkan lampu sbb nk pegi library. ala, biasa ja. aku rasa bdak2 syera yg lain wat lagik mcm2 kot.
  3. perang wau. owh, itu aku da baca dlm anak-anak sidek time skolah rendah dlu.
  4. peristiwa hitam menjadi titik tolak mengapa addin benci benz. biasa saja. tiada impak bagi aku.

atau mungkin faktor usia menjadikan aku sarkastic membaca buku ni. tah. apepun, antara 5thn 5bln, tunas lebih ok.

bintang: 2.5 je

No comments:

Post a Comment